S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Hoe draaien als medium? Hoe je organiseren?
-  Hoe media veranderen?
-  Hoe media analyseren?
-  Hoe media gebruiken?
-  Hoe media maken?

 

Webzine

 

gepubliceerd: 23.04.2004 // laatste update: 23.05.2004

Linkse nieuwswebsites (Indymedia, Uitpers, Guerrilla News Network of ZMag) doorbreken systematisch het media-embargo dat op de democratische strijd rust. Ze pieken vooral in tijden van actie, zoals tijdens de oorlog tegen Irak wanneer de nood naar tegeninformatie het grootst is. Geleidelijk aan groeide het (werkelijke) bezoekersaantal. Zo bereik je op de duur via een nieuwssite veel meer mensen dan, met een gelijkaardige inspanning, met printmedia mogelijk zou zijn.

Combinatie met print is ook mogelijk, zoals het succes van Junge Welt in Berlijn bewijst. Hoe bouw je een medium uit? Dat hangt in grote mate af van je doelstellingen. Wat wil je met je medium doen? Wil je een kanaal openhouden waar mensen zich kunnen uiten of hun informatie kunnen ’posten’? Wil je nieuws maken, met een nieuwsredactie die haar oriëntatie bepaalt en als een ploeg achter het nieuws aan gaat? Of ben je veeleer een bewegingsorgaan dat informatie brengt over en voor de deelnemers aan een campagne?

Je doelstellingen bepalen:

-  de organisatie van je team: een vaste redactie of een collectief van losse of zelfs anonieme medewerkers?
-  je netwerk: correspondenten of informanten op sleutelposten?
-  de ondersteuning van dat netwerk: geef je opdrachten, wacht je op voorstellen of geef je training?
-  de regelmaat van je nieuwsgaring: dagelijks, wekelijks of naargelang het aanbod?

De ervaring leert dat de groep mensen die publiceert diverser wordt, naarmate je medium deelneemt aan acties. Zo stimuleer je vredes- en milieuactivisten maar ook syndicalisten en jongeren om via jouw nieuwskanaal hun informatie naar buiten te brengen.

De ervaring leert dat de groep mensen die publiceert diverser wordt, naarmate je medium deelneemt aan acties. Zo stimuleer je vredes- en milieuactivisten maar ook syndicalisten en jongeren om via jouw nieuwskanaal hun informatie naar buiten te brengen.

LEES VERDER: Webzine // Open publish & open access // Perscentrum // Actiekrant // Copyleft // Verantwoordelijke uitgever // Radio // Televisie // Ter discussie #1 - Participatie // Ter discussie #2 - Nieuwsmedium of bewegingsmedium? //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License