S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Hoe draaien als medium? Hoe je organiseren?
-  Hoe media veranderen?
-  Hoe media analyseren?
-  Hoe media gebruiken?
-  Hoe media maken?

 

Media bewerken

 

gepubliceerd: 16.05.2004 // laatste update: 23.05.2004

Nieuws gebeurt niet zomaar, je doet het gebeuren. Als je de media wil bewerken, beschouw dat dan als een onderdeel van je actie en pak het ernstig en planmatig aan:

-  stel een coördinator aan die ervoor zorgt dat de standpunten van de activisten de publieke opinie bereiken; de coördinator moet vlot in de omgang zijn en vertrouwen inboezemen;
-  hij/zij stelt een lijst op van journalisten die geïnformeerd moeten worden;
-  de coördinator maakt perscommuniqués en informeert de woordvoerders;
-  een mediateam helpt de coördinator; daarvan kan iemand op kantoor blijven om het laatste nieuws door te geven aan de media; andere mensen vangen journalisten op aan de actie;
-  een eerste persbericht kan ongeveer tien dagen voor de actie vertrekken;
-  verstuur het voornaamste communiqué zo’n dag of twee op voorhand (eventueel als herinnering);
-  wanneer valt je actie? zondagen zijn vaak nieuws-luw en daarom geschikt voor acties; ochtenden zijn beter dan avonden (wanneer kranten en journaals al ingeblikt zijn); zoek uit of er op het moment van je actie iets gepland is dat veel media-aandacht zal lokken;
-  nieuwsredacties beslissen veelal op de dag zelf, tijdens een ochtendbabbel, wat ze aanpakken en wat niet; hou daar zo mogelijk rekening mee;
-  betrek bevriende journalisten in je mediaplan: als één medium al over je actie heeft bericht, zullen de andere makkelijker volgen;
-  laat niet af: controleer of de media je uitnodiging hebben ontvangen en of ze iemand sturen;
-  persberichten met updates kan je tijdens een actie versturen: om eisen te formuleren of om te melden dat je opzet geslaagd is.

LEES VERDER: Media bewerken // Persberichten // Ze komen! // Persconferenties // Follow-up //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License