S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Propaganda-machine
-  Filter 1: Eigendom
-  Gigantjes
-  Filter 2: Advertenties
-  Filter 3: Sourcing the media
-  Hearts and minds
-  Filter 4: FLAK
-  Filter 5: Anti-communisme
-  Factor 6: Ten oorlog

 
 

De privé openbare omroep

 

gepubliceerd: 27.05.2004 // laatste update: 27.05.2004

 

Openbare omroepen moeten vandaag functioneren volgens dezelfde logica als de commerciële media. Politieke controle zou een democratische waarborg moeten zijn, maar het is precies de politieke wereld die de openbare omroepen door middel van beheerscontracten onderwerpt aan de logica van de markt: besparen, rendement. De openbare omroepen worden verplicht dezelfde meetinstrumenten en beoordelingscriteria als de commerciële media te gebruiken.

En hun bazen schikken zich daar gemakkelijk in. Tony Mary, grote baas van de openbare omroep VRT (en voordien bij Belgacom, IBM Europe en KPMG Consultants) verwijt zijn commerciële concurrent VTM niet volgens marktprincipes te programmeren. Mary: ‘Ik vraag me af of iemand 400 uur tv kan programmeren vanuit zijn intuïtie.’ (In: De Standaard, 18 december 2003)

LEES VERDER: Geschiedenis // Bedrijfsvriendelijk // Deregulering // Weg met de vakbond! // De privé openbare omroep // Informatie als koopwaar // Foto’s aan de lopende band // Geen beelden, geen nieuws //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License